Ressourceteam og terapeuter

Ressourceteam

Centerafdelingen har sit eget ressourceteam, der består af tre inklusionsvejledere, to læsevejledere og en matematikvejleder. Vejlederne samarbejder både internt i Centerafdelingen med ergoterapeut, fysioterapeut og psykolog og med de øvrige vejledere på almenområdet i skolefællesskabet

Faglig udvikling

Læsevejledere og matematikvejledere sparrer løbende med afdelingens faglærere om udviklingen af undervisningen i fagene danske og matematik. To gange om året afholdes interne fagkonferencer, hvor elevernes faglige udvikling evalueres med henblik på at optimere og tilrette undervisningen til den enkelte elev.

Støtte til ordblinde elever

Elever der vurderes til at ligge inden for området, modtager vejledning i at anvende App Writer og får mulighed for at blive tilmeldt NOTA, som giver fri adgang til lydbøger.

Elever i med ustabil tilknytning til skolen

I Centerafdelingen har vi igennem en årrække oplevet en stigning i antallet af elever med højt fravær eller decideret skolevægring. Skolevægringen kan overordnet ses som en reaktion på belastning over længere tid uden relevant støtte og vejledning. Ofte vil ikke blot eleven men også familien være ramt af håbløshed og afmagt.  Årsagerne kan typisk føres tilbage til negative skoleoplevelser, forhold i og omkring familien, psykisk sårbarhed eller decideret angst, og arbejdet med dette kompliceres yderligere af den kognitive stil, der knytter sig til autismespektret.

For at kunne bryde med de negative spiraler omkring angst og højt skolefravær kræver det, at vi arbejder systematisk, koordineret og med stor indsigt i både angst og autisme, samt at vi finder den gode balance i et tæt forældresamarbejde.

Ofte vil der være tale om meget langvarige forløb, der kræver et tæt og vedholdende samarbejde mellem skole og hjem og i mange til fælde også en koordineret indsats med f.eks. familievejleder eller barnets / den unges kontaktperson. De vigtigste nøgleord er her tålmodighed, vedholdenhed og kreative løsninger.

I disse sager tilknyttes en af afdelingens tre inklusionsvejledere som Stabilt i skole koordinator (SiS). Afdelingsleder og psykolog følge de enkelte sager og inddrages efter behov.

Dokumenter mediebibliotek