Centerafdelingen er medlem af Dansk Skoleskak og har i en årrække arbejdet med skak, både som en del af undervisningen i matematik og som en tryg og sjov ramme omkring socialt samvær eleverne imellem.
Ud over det der foregår på klassebasis, arrangerer vi flere årlige skak-events på tværs af Centerafdelingen og almen afdelingerne på hhv. Lumby og Søhus. Aktiviteterne tilrettelægges således at alle elever kan deltage uanset, om de har aldrig har spillet skak før eller har skak som deres store interesse.
Pædagogiske og kognitive fordele
- Styrker koncentration og fokus
Skak kræver, at man holder opmærksomheden i længere tid, hvilket træner elevernes evne til at koncentrere sig. - Udvikler logisk og kritisk tænkning
Elever lærer at analysere situationer, forudse konsekvenser og tage beslutninger – færdigheder, der er nyttige i alle fag. - Forbedrer matematiske færdigheder
Skak styrker mønstergenkendelse, rumlig forståelse og problemløsning – alt sammen relevant for matematik.
Sociale og emotionelle fordele
- Styrker tålmodighed og selvkontrol
Elever lærer at vente på deres tur og tænke sig om, før de handler. - Fremmer respekt og fair play
Skak lærer elever at håndtere både sejr og nederlag med værdighed. - Skaber fællesskab og inklusion
Skoleskak kan samle elever på tværs af alder, køn og faglige niveauer – og giver især stille eller fagligt udfordrede elever mulighed for at brillere.
På udvalgte klassetrin arbejder vi med skak som et fast element i matematikundervisningen. Konceptet sksk+ mat er et undervisningsforløb, hvor skak bruges som pædagogisk redskab til at styrke elevernes matematiske forståelse. Programmet er tilrettelagt efter Fælles Mål for Matematik.
Gennem disse forløb lærer eleverne
at arbejde med undersøgende matematik.
at arbejder med begreber som mønstre, geometri, koordinatsystemer og logik gennem skakspil og opgaver.
at sætte ord på deres tanker og strategier gennem matematiske samtaler
at arbejde med problemløsning og strategisk tænkning, da skakspillet træner eleverne i at tænke flere skridt frem og analysere situationer.
Metode gavner både fagligt stærke og svage elever og har vist sig særligt effektivt for både de elever, der har svært ved matematik, og dem der keder sig i traditionel undervisning.
Sociale og emotionelle fordele
Styrker tålmodighed og selvkontrolt effektivt for både de elever, der har svært ved matematik, og dem der keder sig i traditionel undervisning.