Elevplaner og netværkskonferencer

Kort om Special pædagogisk elev status, revurdering og netværksmøder

Individuelle elevstatus (SPES):

• I august / september udarbejder elevernes kontaktlærer / - pædagog en individuel elevstatus for hver enkelt elev gældende for dette skoleår.
  • Elevplanen kan læses elektronisk via link i Aula.

Statusplanen sendes ikke længere hjem i papirudgave, men det er muligt at få et print af planen, hvis man henvender sig til kontaktpersonerne i klassen.

• Denne status har til formål at være et redskab i forhold til den daglige planlægning af elevens dag i centerafdelingen, både undervisning og andre aktiviteter, der f.eks. har fokus på udvikling på det personlige og sociale område.
  • Planen vil indeholde både en beskrivende del og et afsnit med angivelse af nye mål.

Valg af mål for den enkelte elev bygger på følgende:

- personalets observationer og erfaringer med eleven

- forældrenes beskrivelser og vurdering af eleven

- psykologens test og observationer af eleven

- evt. ergoterapeutisk undersøgelse af eleven

- færdighedsprøver foretaget i klassen

- læseplan for pågældende klassetrin

- evaluering af sidste skoleårs elevstatus (ved gamle elever)

- for nye elever: beskrivelser og rapporter fra tidligere skole / børnehave

Evaluering af elevstatus:

• I løbet af skoleåret arbejder det faste team omkring klassen med periodemål for både elevens faglig og personlige / sociale udvikling. Her opstilles der konkrete mål og beskrives præcise metoder. Dette fungerer som teamets arbejdspapir, hvor der løbende skrives evaluerings kommentarer til de opstillede mål. Elevernes inddragelse i dette vil variere meget og vil afhænge af alder, modenhed og målenes karakter.
  • I maj skriver kontaktlæreren / - pædagogen på baggrund af alle periodemålene en samlet evaluering af de mål, der er blevet arbejdet med i løbet året. Dette danner tilsammen ”SPES evaluering”.

Når denne plan er udgivet, inviteres forældrene til en samtale, hvor de har mulighed for at bidrage med deres vurdering af elevens udvikling, færdigheder og ressourcer.

Netværkskonferencer:

• Elever på 8, 9 og 10. klassetrin samt alle elever, uanset klassetrin, fra øvrige kommuner: For disse elever afholdes altid en netværkskonference, i forbindelse med revurderingen. Dette møde ligger i slutningen af oktober / starten af november, og der indkaldes 4- 6 uger før. Ca. 1 måned før konferencen vil den individuelle elev status blive udgivet på MinUddannelse under ”Noter”. Kontaktpersonerne ringer til forældrene med henblik på at gennemgå spørgsmål eller kommentarer til statusplanen. Her er der ligeledes mulighed for at aftale, hvilke punkter der skal med på dagsordenen til netværksmødet.
  • Deltagerne i netværkskonferencerne vil i de fleste tilfælde være: forældrene, elevens kontaktpersoner, en repræsentant fra skolens ledelse. Efter aftale med forældrene kan mødet desuden udvides med ergoterapeut, en repræsentant fra det børnepsykiatriske hus, sagsbehandler, aflastningsfamilie, uddannelsesvejleder m.fl.

Centerafdelingens psykolog deltager kun ved elever fra andre kommuner eller efter nærmere aftale med elever fra Odense kommune.

Skolens UUO-vejleder deltager fast fra og med 9. klassetrin.

• Indhold på netværkskonferencerne: Med udgangspunkt i elevplanen vil kontaktpersonerne præsentere deres vurdering af elevens aktuelle trivsel og udvikling. Dette suppleres af psykologens vurdering af eleven og forældrenes oplevelse af elevens trivsel. Herudover aftales den konkrete dagsorden mellem kontaktpersoner og forældre.
  • Odense elever på 0. – 7. klassetrin. Her afholdes der kun netværkskonference, hvis forældrene giver udtryk for, at de ønsker dette, eller hvis skolen vurderer, at der er en særlig anledning, evt. tvivl om fortsat skolegang i Centerafdelingen. Forældre er altid velkomne til at ringe til skolen eller sende en mail på forældre intra til kontaktpersonerne eller afdelingsleder Michala Mandrup (M klasserne og U1 + U2 klasserne) eller Lone Wrøbell (U4 + U5 klasserne).

Elevstatus for disse elever udgives senest i slutningen af oktober i MinUddannelse under ”Noter”, og forældrene vil efterfølgende blive inviteret til en skole-hjemsamtale med barnets kontaktpersoner i løbet af november.

Revurdering:

• Hvert år inden d.1. december fortages officielt en revurdering (indstilling til fortsat skolegang i Centerafdelingen). Forældre, skole og hjemkommune skal bekræfte om man ønsker / anbefaler, at skolegangen i Centerafdelingen skal fortsætte eller ophøre. I langt de fleste tilfælde er der enighed om, at eleven skal fortsætte, med mindre det er afgangselever, og selve revurderingen er en ren papirsag, som skolen sørger for.

• Vi har lavet en aftale med PPR om, at Odense elever på 0.-7. klassetrin automatisk revurderes, dvs. indstille til at fortsætte på skolen, med mindre vi aftaler andet forældre og skole imellem.

• Hvis der fra skolens side er tvivl, om en elev skal fortsætte i Centerafdelingen, vil dette altid blive diskuteret med forældrene inden netværkskonferencen.

Den endelige afgørelse om fortsat skolegang ligger hos hjemkommunen, dvs. det lokale PPR kontor.