Læsning

Handleplan for literacy på Lumby Skole

At læse er stadig noget af det vigtigste, børn skal lære for at kunne begå sig i samfundet. I Odense Kommune er vi en del af den kommunale læseindsats i indskolingen, hvor børnehave- klasseledere, dansklærere på 1. årgang, læsevejledere og afdelingsledere får kendskab til redskaber og metoder til at hjælpe eleverne med at komme godt fra start med læsningen, så de kan udvikle sig til gode og sikre læsere.

Indskolingen

Med afsæt i forskningsbaseret viden om forudsætninger for en god læseundervisning ud fra et balanceret læsesyn, skal skolefællesskabet Nord afprøve, analysere og drøfte vores læseundervisning i indskolingen, og med udgangspunkt i det udvælge og tilrettelægge skolens lokale læseindsatser, som implementeres i skoleårets planlægning.

Den balancerede læseundervisning tager udgangspunkt i Jesper Bremholms 7 punkter for det balancerede læsesyn, som er følgende:

1. Eksplicit undervisning i afkodning (fonologisk bevidsthed og det alfabetiske lydprincip)
  2. Meget elevlæsning (fokus på elevernes flydende læsning gennem varierede genlæsnings- og oplæsningsaktiviteter)
  3. Et rigt tekstunivers (til at understøtte meningsorienterede læseaktiviteter, herunder hjemme-læseaktiviteter)
  4. Eksplicit undervisning i læseforståelse og læseforståelsesstrategier
  5. Meget skrivning (integreret i læseundervisninge og med fokus på skrivning som kommunikation)
  6. Fagligt varierede og indholdsrige emner (læsning og skrivning inden for forskellige videns- og emneområder bl.a. med fokus på udvikling af elevernes ordkendskab)
  7. Differentiering (undervisningsaktiviteter tilpasset elevgrupper med forskellige læringsforudsætninger og -behov)

Med udgangspunkt i disse syv punkter, vil vi på Lumby Skole tilrettelægge, gennemføre og evaluere læseundervisningen i indskolingen ud fra en balanceret læsetilgang. Vi vil i klasseteams have fokus på læsning i alle fag, og arbejde struktureret med læsning i alle fag ud fra de syv punkter. Det er målet, at eleverne skal mærke en ensartet tilgang i valg af metoder og strategier på tværs af fag, så alle elever udvikler deres læsning bedst muligt i alle fag. Dette sikres ved, at vi kontinuerligt har møder omkring vores læseindsats på afdelings- og teamniveau. Her arbejder vi ind i, hvordan vi kan justere og videreudvikle vores praksis ift. at synliggøre de syv punkter for eleverne, og sørge for, at vi kommer omkring alle syv punkter i løbet af skoleåret.

Mellemtrin

På mellemtrinnet fortsætter vi arbejdet med at implementere de syv punkter for en balanceret læsetilgang. Vi har en særlig indsats omkring læselyst, som tager udgangspunkt i “De fantastiske fire” og arbejdet med læseforståelse og læseforståelsesstrategier. Vi vil på mellemtrinnet arbejde fokuseret med at skrive sig ind i læsningen, og have fokus på forskellige fremstillingsformer samt nærværende og vedkommende skrivning.

Dansklærerens ansvar

At kvalificere eleverne til at udvikle læsefærdigheder og læsestrategier, så de kan blive effektive læsere. Altså have fokus på både afkodning og den meningsskabende del af læsningen.

Lumby Skoles grundpiller i læsning er;

• At skrive sig ind i læsningen. (Børnestavning, De syv fremstillingsformer, situeret skrivning)
  • At arbejde med læseforståelse (de fantastiske fire).

Det er dansklærerens ansvar at delagtiggøre klasseteamets øvrige lærere i resultater af test med henblik på at klæde faglærere på ift. elever med særlige behov.

Alle faglæreres ansvar

Alle lærere har ansvar for, at eleverne udvikler gode sprog- og læsekompetencer i alle fag. Undersøgelser har vist, at en meget vigtig faktor ved læsning af fagtekster er, at eleven har et tilstrækkeligt ordforråd inden for det pågældende fagområde. Der skal derfor arbejdes med forforståelse af emner i alle fag samt have fokus på læseforståelsen vha. De fantastiske fire eller en læseguide.

Evaluering

Læseindsatsen evalueres ved at gennemføre skolens testbatteri, hvor der testes med Hogrefes test efterår og forår. Ud fra disse data analyseres og drøftes den videre læseundervisning i teamet.

Vi har i løbet af året mødevirksomhed på afdelingsniveau med fokus på formativ evaluering og vidensdeling.